maandag 23 december 2013

Het kerstfeest van de zondagschool

Vanaf  1  januari 2014 : www.meeopdewind.nl

Morgen  is  het  Kerstfeest.  En  overmorgen  Kerstfeest  van  de  zondagschool.
Ieder   jaar  heb  ik  van  tevoren  een  blij  gevoel  ervan  in  mijn  buik.
Vandaag  niet. Vandaag ben  ik  zenuwachtig.
Ik  ga  op  het kerstfeest  van  de zondagschool Lucas  2  vers  1-14  opzeggen.
Uit  mijn  hoofd,  zonder  in  mijn  bijbeltje  te  kijken.  Tenminste …
Mijn  bijbeltje  ligt  voor  mij  op  tafel. 
Ik  blijf oefenen,  niet  alleen  overdag.  s ’ Avonds  als  ik  op  bed  lig,  ga  ik  door.
Ik  wil  niet  ergens  blijven  steken. 
En  daar  begin  ik weer:  “En  het  geschiedde  in  diezelve  dagen dat  er …”  
Eén  hapering  blijft  maar  terugkomen.  Verder  zit  het  er  helemaal  in.
En  overmorgen  moet  het  goed  gaan!
De  eerste  Kerstdag  oefen  ik  ook  nog  de  hele  dag  door  op  die  éne  hapering.
Er  zitten in  de  kerk  al  aardig  wat  kinderen  als  ik  binnenloop. 
Ook  veel  ouders  met  jongere  broertjes  en  zusjes  die  anders  nog  thuisblijven.
De  kerk  is  tot  wel  de  helft  gevuld  met  mensen. 
Er  wordt  druk  gepraat.  Kerstfeest  vinden  bijna  alle  kinderen echt  een  feest!

De  meester  staat  al  op  het  podium.
Hij heeft  al  een  paar  keer  om  stilte  gevraagd.
Maar  het  kletsen  blijft  maar  doorgaan.  Dat  is  ieder  jaar  hetzelfde. 
Maar  ook  vandaag  wordt  het uiteindelijk  toch  stil. 

Na  de  opening  komt  het  Kerstverhaal.
Ieder  jaar  is  dat  het  eerste  wat  komt.
Het  is  het  belangrijkste  van  het  hele  Kerstfeest:  het  Bijbelverhaal.
Het  wordt  om  de  beurt  door  één  van  de meesters  of  juffrouwen  verteld.
Ik  kijk  blij  naar de  meester  die  vandaag  gaat  vertellen.
Deze  meester  kan  heel  mooi  vertellen. 
Waarover  hij  ook  vertelt,  het  is  altijd  mooi.  Ook  het  vrije  verhaal!
Als  hij  vertelt,  is  het  altijd  muisjesstil  in  de  kerk.

Ik  zie alles  voor  mij  gebeuren.
Maria  en  Jozef.  Daar  lopen  ze  door  de  straten  van  Bethlehem.
Maria  kan  niet  meer.  Waar  moeten  zij  slapen?
Overal  worden  de  deuren  voor  hun  neus  dichtgegooid.
Alle  herbergen  zijn  al  vol.
Ik  word  er  een  beetje  boos  van.  Is  er  dan  nergens  een  plekje?
Het  hele  Kerstverhaal  door   zie  ik  alles  voor  me  gebeuren.
De  herders  zie  ik,  ze  zitten  op  het  veld.  Zij  passen  op  hun  schapen.
De  maan  schijnt!  Sterren  staan  aan  de  hemel.
Opeens dalen  engelen  uit  de  hemel  neer,  zij  roepen  in koor:
“Jezus  Christus  is  geboren.  In  een  stal  in  Bethlehem”!
Ik  zie  een  gammele  stal.  De   kribbe  waarin  Jezus ligt.
En  Maria,  die  heel  blij  is  met  haar  kindje.  En  Jozef  die  voor  alles  zorgt.
De  herders  die  snel lopen,  bijna  rennen.
Elkaar  vragen: “Waar  is  de  stal.  Waar  is  het  Kind?”
“Kijk  daar!”  roepen  ze.  “Kijk  naar  die  ster,  die  wijst  ons  de  weg.”
Ik  kan  het  verhaal  wel  dromen. 
En  toch,  het  is  alsof  ik  het  nooit  eerder  hoorde.
Even  vergeet  ik  dat  ik  daar  zelf  straks  sta  en  Lucas  2  op  moet  zeggen.
Opeens  is  de  meester  klaar.  Het  blijft  nog  even  stil. 
En  dan  gaat  iedereen  weer  kletsen.

Ik  loop  met  de  andere  kinderen  mee  naar  het  orgel . 
Het  is  speciaal  vandaag  voor  ons  neergezet.
We  gaan een  lied  zingen: In  Bethlehems  stal.
En  we  zingen  tweestemmig.  Ik  zing  mee  met  de  tweede  stem.
We  zijn  heel  wat  zaterdagmiddagen  aan  het  oefenen  geweest.
Bij  een  juffrouw  thuis.  En  dat  was  nog  gezellig  ook.
Wij  zingen  heel  mooi, vind  ik .  Kijk  de  mensen  eens  naar  ons  luisteren.
Zij  vinden vast  dat  wij  een  mooi  koor  zijn! 

Tijdens  de pauze  bijt  ik  op  mijn nagels.
Het  komt nu  echt.
Straks sta  ik  daar  en kijkt  iedereen naar mij.

 Het  is  weer  stil  geworden  in  de  kerk.
Daar  klinkt  mijn  naam.  Ik  hoor  hem  van  alle  kanten.
Ik  loop  naar  het  podium.  Iedereen  wacht  op  mij.
Het  is  griezelig  stil  in  de  kerk.
Gelukkig.  Er  komt  een  zondagschooljuffrouw  naast  mij  staan.
“Je  weet  het  echt  wel,” zegt  ze  zachtjes. “ Er  gebeurt  niets.
En  ik  help  je  als  je  het  even  niet  meer  weet.”
Ik  hoor  mezelf  in  de  verte zeggen:  En  het  geschiedde  in  diezelfde  dagen  enz. 
Ik  durf  de  kerk  niet in  te  kijken.
Het  is  eng  als  de  mensen  stil  zijn  en  naar  mij  luisteren.
Maar  gelukkig,  het  gaat  goed.  Het  moeilijke  stukje  is  al  voorbij.
Eindelijk  ben  ik  klaar.  Het  zit  erop  en  ik  ben  niet  blijven  steken.
“Goed  gedaan  hoor,”  zegt  de  juffrouw.
Ik  ben  blij  dat  het  voorbij  is  en  dat  het  goed  ging. 
Ik  loop  snel  terug naar  mijn  plaats.  Naar  de  bank  waar  ik  zat.
Verstopt  tussen  de  andere  kinderen  word  ik  rustig.

De  middag  gaat  nu  heel  snel  voorbij.
Na  het  vrije  verhaal  komt  de  afsluiting.  En  dan?  De  traktatie. 
Snoep.  En een  joekel  van  een  sinaasappel! Jaffa  staat  er  op.  Heerlijk. 
En  ieder  kind  krijgt  een  boek  cadeau. 
Op  een  speciaal  ingeplakt  velletje  papier  staat  je  eigen  naam.
Geschreven  in  mooie  Gotische  letters.  En  ook  hoe  de  zondagschool  heet.

Welke  boek  krijg  ik  vandaag?  Ik  kan  bijna  niet  wachten.
Lezen  is  het  liefste  wat  ik  doe.
Ik  kijk:  Het  zwarte  poesje. Geschreven  door W.G.  van  der  Hulst.
Ik  wist  toen  nog  niet  hoe  prachtig  ik  het  zou  vinden!
Maar  blij  ben  ik   al  wel.  Heel  blij!
Met  in  mijn  handen  het  lekkers  en  de  sinaasappel  loop  ik  terug  naar  mijn  plaats.
Mijn  boekje  draag  ik  mee,  als  een  trofee  tegen  mijn  borst.
Ik  laat  aan  mijn  buurmeisje  trots  mijn   boekje  zien.
En  zij  het  hare.  We  kijken  blij  naar  elkaar.

Thuis  wil  ik  maar  één  ding:  mijn  nieuwe  boekje  lezen.
Maar  we  gaan  eerst  aan  tafel  om  te  eten.
We  zijn  vanavond  met  elf  mensen.  Dat  is  best  veel,  vind  ik.
Jammer  dat  het  al  weer  bijna  voorbij  is.
Dit  is  alweer  de  laatste  kerstmaaltijd.
Hierna  is  het  kerstfeest  bijna  afgelopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Real Time Web Analytics