maandag 9 december 2013

Het kan niet op vandaag

www.meeopdewind.nl         Vanaf 1 januari  2014 mijn nieuwe adres

Aardbeien  alleen  de  kleur  al  is  een  feest  op  zich.
Als  ik   ze  koop,  dan  het  liefst  onze  eigen, heerlijk sappige  Hollandse  aardbeien.
Gerijpt  in   het  zonnetje  dat  hier  schijnt.
Het  was  vroeger  dan  ook  echt  een zomervrucht.  Tegenwoordig  staan  ze  met  Kerst  volop  in  de  winkels.
Maar  die  halen  het  niet  bij  de  vroegere  aardbeien  die  ik  in  de  zomer  plukte:  zo  van  het  land in  de  mand  mee naar  huis.  En  dan maar  genieten!

Ik  loop  door  het  winkelcentrum.  He  kijk  eens, daar  staan  de  eerste  aardbeien  van  het  seizoen  al.
Ze  staan  prachtig  op  een  schap uitgestald  en  zien  er aanlokkelijk  uit. 
Ik zie  opeens  de   vers  geplukte,  volle  mandjes  aardbeien  uit  mijn  schooltijd weer  voor  me.  Mooie  grote  aardbeien  net  geplukt  van  het  land.
En  ik  zit  weer  op  mijn  knietjes  in  het  aardbeienveld  en  doe  mijn  best  de  anderen  bij  te  houden.  Iedereen  plukt  snel,  zo  vroeg  in  de  ochtend.
Hoe  meer  mandjes  je  vol  plukt,  hoe  voller  je  portemonnee.
Soms  betalen  de  tuinders   per  uur  maar  vandaag  gaat  het  om  de  hoeveelheid  die  je  plukt.
Hoeveel  mandjes  je  vol  krijgt.  
Dat  vind  ik  het  leukst,  want  dan  zit  er  een  beetje de  sport  in  hoe  snel  ben  je?

Het  is  nu  nog  goed  te  doen,  maar  volgens  de  berichten  gaat  het  een  warme  dag  worden.  Dat  belooft  wat!
Ik  hoop  dat  het  niet  al  te  warm  wordt,  want  de  grond  is  al  droog  genoeg.
Mijn  knieën zijn  rood  en  pijnlijk.  Na  drie  dagen  zitten  op  de  harde,  droge  aarde  is  dat  geen  wonder.
Kijk,  hier  zit  nog  niemand,  dan  wordt  dit  mijn  plekje  voor  vandaag
Ik  zie  wel  wie  er naast  mij  komt  zitten.  Ik  laat  mij  verrassen.
Als  het  maar  iemand  is  die  niet  zo  razend  snel  plukt.
Het  leukst  is  het  als  je  iemand  treft  waar  je  gelijk  mee  optrekt.
Dat  is  gezelliger  dan  dat  meisje  gisteren. Zij  was  na  een  half  uurtje bijna  uit  het zicht. 
Nou  ja,  een  beetje  overdreven  maar  ze  was  wel  heel  snel!
Wacht  eens, er  komt  vandaag  weer  een  meisje  naast  mij  zitten.
Ik  ken  haar  niet,  we  geven  elkaar  even  een  hand,  dan is  het  gelijk  wat  gezelliger.  
En  na  even  weet  ik  het  al. Vandaag  heb  ik  het  echt getroffen!
We  trekken  helemaal  gelijk  op.
We  verwisselen  gelijktijdig  onze  volle  mandjes  voor  een  lege.
Al  keuvelend  lopen  we  terug.  Het  wordt  nog  leuk  vandaag!

Om  een  uur  of  tien  komt  de  stemming  er  echt  in.
Een  van  de  oudere  pluksters  heeft zin  om  te  zingen  en  zet  Vader Jacob  in.
Een  heel   bekende  canon  die  vrijwel  iedereen  kent.
Even  later  wordt  er  van  alle  kanten  ingezet en  meegezongen. 
Dit  vind  ik  nou leuk,   met  zijn  allen  zingen.  En  iedereen  zingt  mee  vandaag.
Zonder  aanwijzingen,  helemaal  spontaan  wordt  het  een  canon  die  over  het  land  gonst.
De  canon  wordt iedere  keer  ergens anders  opnieuw  ingezet.
Ik  heb zo,  al  plukkend,  heel  veel  liedjes  geleerd.
Oude  liedjes  die  nu  weinig  of  nooit  meer  gezongen  worden.
In  bejaardencentra  hoor  je  ze  nog. Vaak  begeleid  door  een  piano.
Vooral  smartlappen  of  levensliederen  waren  in,  zoals: “ een  meisje  van  even  8  jaar”.
“Achter  bij  het  stille  klooster”,  maar  ook  andere.
Canons,  zoals: “ brand  in   Mokum”. “ Vader  Jacob” en  “De uil  zat in de Olmen”

Aardbeien  plukken  is  niet direct  mijn  favoriete bezigheid,  maar  het  zingen  vind  ik  geweldig.
Het  gevoel  van  saamhorigheid! Iedereen  die  met hetzelfde  bezig  is. 
Een  zonnetje  dat  vriendelijk  schijnt,  en  in  de  ochtend  nog  niet  te  warm  is!
Het  kan  vanochtend  niet  op!

Later  zong  ik  die  liedjes  voor  mijn  kleinkinderen. 
En  het  leuke  is  dat  mijn  kleindochter  ze  weer  leert  aan  haar  oppaskinderen. 
Die  vragen  haar  dan: “ zing  nog  eens  een  liedje  van  je  oma?”
Ze  heeft mij   gevraagd  of  ik  ze  wil  opschrijven  omdat  zij  ze  niet  allemaal  meer  precies  weet. 
En  ook  omdat  zij  ze  niet  wil  vergeten. 
Wat  mooi  toch  dat  zo  de  liedjes  en  dingen  uit  het  verleden, zonder  dat  je  het  weet  voortrollen. Dat  je  daar  niets  aan  hoeft  te  doen!

Ik  sta  nog  steeds  bij  de  aardbeien. Het  ziet  er  heel  feestelijk  uit. 
Aardbeien  kopen,  het  blijft  een  feestje  voor  mij.
Voorzichtig  zet  ik  het  doosje  op  een  apart  plaatsje  in  mijn  winkelkar,  want  het  is  een  tere  vrucht.  Voorzichtigheid  is  geboden.
Ik  weet  welke  tuinder  hier  de  aardbeien  voor  de  verkoop  aanvoert.  
Het zit  wel goed.
Vroeger  gebeurde  het, ( nu  klap  ik  uit  de  school)  dat  ik  wat  mooie,  grote  aardbeien,  voor het  gezicht  bovenop  moest  leggen.
Ik  had  daar  eerlijk  gezegd  wat  moeite  mee!
Deze  ervaring  heeft  mij  echter  zo  wijs  gemaakt  dat  ik  altijd  even  aan  de  onderkant van  het  bakje  kijk.
Is  hier  ook  alles  pluis? Waarschijnlijk  is  het  niet nodig  maar  toch…
En  tegenwoordig  kun  je  het  heel  goed  te  zien, nu  de  bakjes  doorzichtig  zijn!

Even later  ga  ik  met  mijn  doosje  overheerlijke,  sappig  Hollandse  aardbeien  naar  huis.
Gerijpt  in  het  zonnetje  dat  hier  schijnt.
Gijs  heeft  vast  al  gedekt  voor  de  lunch.  Straks  gaan  we  samen  smullen!

Sommige bedrijven  telen in  de  zomer  aardbeien waar  kinderen ze  kunnen komen  plukken.  Je  kunt  er  met  je  kroost  een  dagje  uit  van  maken.
Op  een  leuke, originele  manier: terug  naar  de natuur!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Real Time Web Analytics